Sabtu, 22 September 2012

ish ish ish... ketuat

assalamualaikum

ketuat? ke..tu..at..ade sesape pernah kene ketuat? em? ade x? kalo sape yang kene ketuat kat tapak kaki..kompem..korang jalan tejengket-jengket. tak pon selambe je. macam tak rase pape tapi diam-diam tengah tahan rase saket kat kai tuh. kesian. tahan jele.so arini nak share sikit care-care nak hilangkan ketuat yang ade kat badan korang tuh. nak tau bace sampai habes.

antarenye...
  • Bancuh abu ubat nyamuk dengan air. Sapukan pada ketuat setiap hari sehingga ianya hilang.
  • Sapukan sedikit kapur sirih pada bahagian yang ditumbuhi ketuat. Biarkan kering beberapa minit dan jangan dibersihkan. Biasanya ketuat ini akan tanggal dengan sendirinya tanpa rasa pedih dan meninggalkan parut.
  • Ketika memasak dan menggoreng ikan, celupkan lidi atau batang sate ke dalam minyak panas, kemudian titikkan pada ketuat tersebut. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat itu hilang.
  • Sapukan getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya ke atas ketuat. Biarkan ia kering sendiri. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat hilang dan gugur sendiri.
  • Tumbuk lumat empat helai daun kesum kemudian campurkan dengan sedikit garam halus. Sapukan campuran ini pada ketuat.
  •  ni yang senang sikit. korang pegi farmasi then beli ubat ketuat tuh. carenye sebelom korang letak ubat tu, basahkan kaki korang smpai ketuat tu rase macam lembut sikit. pastu lapkan die. ambil ketip kuku ke, pisau ke, jarum ke ataupun barang-barang yang seanggkatan dengannye. korang cungkilkan dan buangkan kulit mati tu sampai jumpe akar die yang warne hitam. dah siap buat sume tu korang letak la ubat yang korang belikat farmasi tu. kalo berdarah, basoh sikit.
  • ni tok sesape yang berani tahan saket. pegi farmasi, beli plaster yang khas untuk tanggalkan ketuat. korang tampalkan kat tempat ketuat tu. biarkan selame mane yang korang nak pastu cabut. tahan sakit time cabut tu. jangan nages nages ye. nanti tak comey.hehe
  • lastly...semoge berjaye...(^_^)v 

Tiada ulasan: